SUP Tips & Techniek

De techniek bij het suppen is een belangrijk hulpmiddel dat ervoor zorgt dat je het suppen sneller onder de knie krijgt. Suppen lijkt namelijk heel makkelijk, en toch zal je merken wanneer je voor de eerste keer op een SUP-board staat, dat het niet zo makkelijk is als dat het lijkt. Aan de andere kant maak je snel vorderingen als je eenmaal gewend bent op het board. Met een breed board is het makkelijker om je evenwicht te vinden dan met een smaller board. Het onze is breed (320 x 76 x 15 cm) voor een SUP-board en is daarom zeer geschikt als je wilt gaan suppen.


Vallen en opstaan

In het begin is de kans groter dat je valt, omdat je de juiste techniek nog onder controle moet krijgen. Begin daarom op je knieën. Wanneer je gewend bent aan het board, kan je gaan staan.


Ook met ons brede & stabiele SUP-board is vallen niet altijd te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld omdat je uit balans wordt gebracht door golven. Bij het vallen is het belangrijk dat je van je board weg valt, zodat je niet half op het board valt met mogelijke blessures tot gevolg. Mocht je je peddel in de val kwijtraken, zwem dan liggend op je board naar de peddel toe.


Plaats van je voeten & je houding

Schuif zittend op je SUP-board naar het midden van je board. Je hebt het midden van het SUP-board bereikt wanneer de ‘neus’ ervan een paar centimeter boven het water uit komt en de achterkant van het board gelijk is aan het water. Plaats nu je voeten op schouderbreedte uit elkaar. Houd je voeten parallel aan het board, zodat je schouders en hoofd naar de neus van het SUP-board wijzen. Buig vervolgens lichtjes door je knieën, maar zorg ervoor dat je heupen gelijk blijven aan je voeten. Hierdoor ligt je zwaartepunt lager, en heb je meer evenwicht.


Hoe houd je je peddel vast

Bij suppen dien je je ellebogen redelijk gestrekt te houden tijdens het peddelen. Hierdoor haal je de kracht voornamelijk uit je bovenlichaam in plaats vanuit je armen en schouders. De spieren in je bovenlichaam zijn een stuk groter dan de spieren in je armen. Daarom houd je het suppen met gestrekte armen langer vol dan met gebogen armen.


Houd tijdens het suppen een hand boven op het greepje en de andere ongeveer 40 cm hieronder. Let er daarnaast op dat je je peddel op de juiste manier in het water steekt. Een peddel heeft namelijk een voor- (holle kant) en achterkant (bolle kant).


Peddeltechniek

Om ervoor te zorgen dat je SUP-board vooruit gaat, steek je het ‘blad’ van de peddel in het water in de buurt van de neus van het board. Hierbij blijf je ongeveer 10 tot 20 cm van de zijkant vandaan. Zorg dat je het gehele blad in het water steekt. Vervolgens duw je het blad in de richting van je voeten. Houd hierbij je ellebogen gestrekt. Haal de peddel vervolgens weer uit het water en breng je peddel weer naar de neus toe.


Haal de peddel op tijd uit het water. Alles na je voeten is eigenlijk zonde van je energie, want dit heeft geen invloed meer op het vooruit bewegen. Wanneer je wat vaart hebt gemaakt dan kan je over gaan op een grotere slag. Hierbij steek je je peddel verder van het board in het water (voorbij de neus), waardoor je krachtigere slagen maakt en je minder vaak hoeft te peddelen.


Keren met je SUP-board 

Je peddelt natuurlijk niet alleen maar vooruit met je SUP-board. Om te keren zijn er verschillende mogelijkheden. De makkelijkste manier is een combinatie van voorwaartse en achterwaartse peddelslagen. Breng het blad van je peddel dichtbij de neus van het board in het water en beweeg het water van je af in een cirkelvorm. Vervolgens herhaal je deze beweging omgekeerd (aan de andere kant van je board van achter naar voor).